Kategorier
Tesla S

Lekkasje i AC-anlegg på Tesla S

Hvorfor begynner AC-anlegget å lekke på Tesla S?

Bilde av begge AC-condensere på rammen til en Tesla modell S.

Tesla har noen svake punkter på AC-anlegget hvor lekkasjene normalt oppstår.

  1. Det er på ac-condenserene(venstre pleier og ryke først, og så følger høyre normalt ganske tett på)
  2. Høytrykkslange og kjølerør på venstre ac-condenser
  3. Lekkasje i O-ringene på skjøtene på høyre hjulbue

Hvis vi ser på ac-condensere til Tesla S, så er det etter vår mening to hovedårsaker:
Plasseringen av ac-condensere på Tesla S
På vanlig biler med en høyere front, så plasserer bilprodusentene en stor ac-condenser midt i fronten, bak Intercooler(kjøling av luft til turboen) og foran radioten(kjøling av motor på fosilbiler). Det er ikke noe tranger steder hvor møkk og saltvann samler seg opp.

Hva skjer med en slik plassering av ac-condensere?
Tesla S har en lav front, og som flere andre modeller med lav front, som bl.a. Porche, så har Tesla plassert to, mindre og lave AC-kondensere fremfor hvert framhjul(se bildet over). De sitter dermed lavt helt ned mot bakken og gjør at de er mer utsatt for steinsprut som lager hull. Det er trangt som gjør at det samler og pakker seg med veistøv og sand, foran og bak condenser, og som i Norge ligger våt og mettet av en aggressiv saltlake fra veiene i vinterhalvåret.

Er det mulig å forlenge levetiden på ac-condensere?
Dette er enkel kjemi og fysikk egentlig. Du kan selv ved hjulbytte skyller ac-condensere foran og bak med en hageslange, minst en gang i året.
Vi kommer også til å tilby en utvidet service for dette i lavsesong, hvor du ved hjulbytte hos oss, skyller begge ac-condensere, foretar en ac-service og sprayer på en beskyttende lag med korrosjonsbeskyttelse på utsatte steder. Da vil også tidlig oppdage eventuelle feil på AC-anlegg og tilby reparasjon til markedets beste priser.

AC-rør og koblinger på Tesla S
Pga. ulike metaller, og at el-biler uvilkårlig vil ha en del krypestrømmer, så er enkelte deler mye utsatt for korrosjon, spesielt med det saltholdige miljøet vi har i Norge som vintrene med saltede veier. Det vi ser at er at det ofte leker i koblingene, O-ringene på de ulike skjøtene i ac-rørene på Tesla S. Det er ikke så mye å gjøre med annet enn å bytte når det ryker(egentlig lurt og bytte alle samlet når det begynner, vi har en pakkepris på dette). Videre er høytrykksslangen fra venstre condenser veldig utsatt, vi har nå begynt å behandle denne med et antikorrosjonsmiddel for å forlenge levetiden på denne.

Kampanje på bytte av AC-kondensere på personbiler og varebiler
Her tester vi for lekkasje på ett nymontert ac-høytrykksrør og ac-condenser på Tesla modell S på venstre AC-condenser. Det sitter rett foran innerskjermen og der bygger det seg opp sand og møkk. Om du bor i områder med mye veisalting, så ligger møkken i månedsvis mettet av saltvann. Kjemien og fysikkens lover gjelder for alle, og da går det ikke mange årene før det korroderer og begynner å lekke, og må byttes.
Velg ditt bilmerke og modell for timebestilling

Legg igjen en kommentar