e-Golf air-condition og varmepumpe

Har din e-Golf problemer med AC / air-condition varmepparat / varmepumpe / klimaanlegg?

* Gratis diagnose
Ring 4120 3000
Tast «2» for e-Golf

Vanligste feil på varmepumpen til e-golf med priser og forklaring

Kort forklart om air-condition og varmeapparatet på e-Golf

De ALLER fleste e-Golfer i Norge er levert med en varmepumpe. Det er ett felles system, og fungerer som air-condition på sommeren og varmeapparat på vinteren.
En varmepumpe er et lukket system som er fylt opp med en spesiell gass og drives av en kompressor, etter samme prinsipp som en fryser eller varmepumpen/air-condition i huset ditt.

Dette er gjort for å bruke mindre strøm til oppvarming og dermed øke rekkevidden på batteriet om vinteren,

I noen tilfeller kan den ene delen av systemet fungere, og andre ikke – det avhenger hva som er defekt.

Det er et komplekst system, som består av mange komponenter og deler, og det er en eller flere av disse som går i stykker over tid.

  • 5 Sensorer for trykk og tempratur
  • 3 Ekspansjonsventiler
  • 3 Stengeventiler
  • 2 Kondensere
  • 1 Fordamper
  • Kompressor for kjølegass
  • Mange rør for kjølegass
  • Varmeveksler mellom kjølevann og kjølegass
  • Elektrisk varmeelement i kjølevannskrets
  • 2 sirkulasjonspumper i kjølevannskrets
  • Samt flere andre mindre komponenter

Lånebil/leiebil

Vi har en e-Golf 2015 og en liten eldre Mazda bensin du kan leie mens vi har din bil inne til reparasjon. Les mer

e-Golf som du kan leie mens vi har din e-Glf inne til reprasjon av din varmepumpe.
e-Golf som du kan leie mens vi har din e-Glf inne til reparasjon av din varmepumpe.

Ansatte

Portrett bilde av jarle Wiggen
Jarle Wiggen
Daglig leder
Chris Kjellby
Kundesenter
Andrejs
Mekaniker
Raymond
Tekn.ass.
Marion Hauge - Kundebehandler hos autoAC.no
Marion Hauge Kundesenter
(tirs/ons)

Trykk- og tempratursensor til e-Golf

Priser for bytte av sensorer til varmepumpen på e-Golf
vinteren 2024/25

Pakkepriser på bytte av temp-trykksensorer til E-golf med varmepumpe august 2024

Informasjon om sensor 4M0959603 til varmepumpen på e-Golf

Om du har en e-Golf med varmepumpe, så har dette systemet 5 kombinerte tempratur- trykksensorer (delenummer 4M0959603) som har vist seg å ha mye problemer.

Varmepumpen varmer bilen innvendig om vinteren. Dette styres av en LINBUS krets med sensor 1, 2 og 4. Når bilen skal kjøles innvendig om sommerene, styres dette av annen LINBUS krets med sensor 3 og 5.

Fra fabrikk så ble bilen frem til sent 2015(…) levert med 5 forskjellige sensorer (4M0 959 603) (nr.1 – G395) (nr.2 – G826) (nr.3 – G827) (nr.4 – G828) (nr.5 G829). Etter dette ble det endret, slik at alle 5 sensorene ble like (4M0 959 603 C)

LINBUS er slik at delene må være like. Man kan ikke blande gamle og nye deler(sensorer). Er en eller flere deler(sensorer defekte, må alle i den kretsen byttes).

Oppsummering
Har du en eldre e-Golf (fremt til sent 2015) og en av tre sensorer i varmedelen røket, må alle tre sensorene byttes. Det samme gjelder for kjøledelen, som har to sensorer. Har du én defekt sensor i både varmedel og kjøledel, må alle fem sensorene byttes.

Har du en e-Golf med 5 like 4M0 959 603 C sensorere, er det mulig å bytte kun de sensorene som er defekte.

Slik ser du om bilen har gammel eller ny type sensorer
Når du åpner panseret, så er det sensor nr. 1 som sitter lett tilgjenglig. På ene siden av denne, finner du delenummer. På denne bilen er sensor skrudd inn slik at nummeret på baksiden mot kjølevannstanken, bort fra fotografen. Bruk et speil eller mobilen og ta et bilde.

Her sitter delenummeret vendt bort fra fototgrafen. Bruk et speil eller mobilen. IKKE skru senoren rundt!!!. Da ryker pakning og kjølegassen slipper ut.
Gamle sensorer har et nummer som indikerer plassering (1,2,3,4 og 5). På nyere utgaver er sensoren den samme, og har en bokstav bak delenummeret.

Anbefaling
Skal du beholde bilen, så anbefaler vi å bytte alle 5 når du først er inne med bilen. Sensor nr. 3,4 og 5 er nesten garantert å ryke på ett eller annet tidspunkt – de sitter utsatt til. Det kan fort bli dyrt å bytte én etter én og stadig ha en bil uten varme/kjøling.

Er det ingen måte man kan bytte kun én sensor?

Det fortsatt mulig å finne de gamle sensorene på nett, via e-bay etc, men mange velger likevel å bytte alle fem, fordi det har en kostnad å bytte sensorene(tømme systemet for gass, bytte, kalibrere og fylle opp igjen) og siden de ser ut til å ryke en etter en, så blir fort dyrere å bytte én om gangen, og risikoen øker naturlig nok jo eldre bilen er.

Vi har nye typen sensorer på lager og sensor nr. 5(G829) av den gamle originale typen(kjøledel). som er mest utsatt.
Vi har også noe brukt liggende, for de som velger å kjøre absolutt billigste utvei, men da er det kun 60 dagers garanti fra vår side.

Hvorfor går sensorene til varmepumpen på e-Golf så fort i stykker?

Vi har diskutert dette og lest om dette problemet i ulike fagfora og artikler. Vår egen konklusjon er at dette er todelt.

1. El-biler generelt ikke har noe varme i motorrommet som tørker opp fukt, slik en forbrenningsmotor naturlig nok vil ha.

2. Sensorene til e-Golf er laget slik at det er mulig for fukt og salt og krype ned mellom aluminiumskappen og elektriske kontakten(o-ringen sitter helt i bunn). Når dette begynner å korodere, så trenger fukten seg forbi tetningsringen og chip/sensor kortslutter/mister kontakt.

Typisk korodert sensor 4M0 959 603 sensor på e-Golf

Vi behandler alle sensorer vi monterer med beskyttelse mot fukt og den elektriske pluggen med spesialfett før vi kobler sammen for å forlenge levetiden.

Hvordan bytter man sensorene på varmepumpen til e-Golf?

På de fleste biler er sensorene montert sammen med en schrader ventil(«sykkelventil») slik at åpningen i røret tetter seg når man skrur sensoren(e) og sette inn en ny. På e-Golf man tømme systemet for kjølegass og ta vare på denne før man kan demontere sensorene. Etter at de nye sensorene er montert må man utføre en AC-Service med vakumisering(trekke ut vann/fuktighet som trenger inn over tid) og fylle tilbake kjølegassen, evt. etterfylle det som manglet i utgangspunktet. På e-Golf må man i også koble seg på bilen datasystem å åpne alle ekspansjons- og stengventiler i varmepumpen før man tømmer og fyller kjølegass. Etter at sensorene er byttet, må man via bilens datasystem programmere inn de nye delene (adapatation) og testkjøre varmeapparatet/air condition.

KOMPRESSOR TIL VARMEPUMPE PÅ E-GOLF

Pris på bytte av ny orginal kompressor til varmepumpe på e-Golf august 2024

Etter vår erfaring så ryker desverre kompressor ganske ofte på e-Golf. Mye oftere enn andre biler vi har inne til reparasjon. Kompressor på en fosilbil er en ganske enkel konstruksjon, som drives av en reim og ofte billig. På elektriske biler så består kompressor også av en elektromotor som er koblet på bilens 400V system. Enten slutter kompressor å fungere fordi en elektrisk styreenhet eller ventil har sluttet å fungere, eller kompressor har havarert. (Dette er lagervare for våre kunder).

Ventil eller elektrisk komponent har sluttet å fungere på kompressor

Er du «heldig» så har ikke din kompressor havarert, men komponent har sluttet å fungere. Da kan vi bytte kompressor på e-Golf uten å måtte foreta en tidkrevende og kostbar havarirens. (Det er desverre sjelden vi kommer uten om dette på e-Golf)

Havarert kompressor på e-Golf

Er du (normalt)uheldig så har din kompressor havarert, dvs. at skovlene i kompressor har «gnagd» på selv og sent en strøm av metallspon rundt i anlegget sammen med kjølegassen og oljen. På e-Golf ser vi at dette skjer mye oftere enn andre modeller og bilmerker. Da må vi foreta en havarirens av anlegget før vi kan sette inn ny kompressor og andre komponenter.
Som man kan se på denne demonterte kompressoren har den gått helt i oppløsning og fullpakket med metallspon som også har forurenset resten av systemet. Etter og ha flushet systemet og montert ny kompressor, fikk vi 53C ut fra luftdysene i dashbord på full varme (testet inne i 20C).

AC-kompressor til e-Golf som er havarert og demontert
AC-kompressor til e-Golf som er havarert og demontert
Lyden fra en defekt AC-kompressor på e-Golf
Ulyder fra defekt AC-kompressor på en e-Golf med varmepumpe
Havarirens av kompressor på e-Golf

Om kompressor / varmepumpen på din e-Golf har havarert, så må man foreta en havarirens. Det er dessverre en omfattende og grisete jobb om dette skal gjøres ordentlig, fordi når systemet ditt har blitt fylt opp med metallspon i alle kroker og kanter, så må dette renses ut før man kan montere nye deler og fylle opp anlegget med kjølegass. For å gjøre dette må man demontere flere deler av systemet, og skylle disse med en spesiell renseveske. Kondensere(bør) og tørkefilter må byttes.

Er det mulig å gjøre havarirens på e-Golf billigere?

Man kan gjøre enkelte ting enklere, som ikke er godkjent av produsent, som vil korte ned levetiden til nye anlegget. Vi gir ikke noen garanti på slike jobber heller. Men er bilen gammel, og du skal kun ha den ett par år til, så blir det opp til deg å velge hvor nøye du vil ha dette gjort. Det er mulig å bare bytte tørkefilter, og montere en sil som fanger opp de fleste metallpartikler i systemet. Dette er noe vi har gjort på enkelte eldre fosilbiler som kun har få år igjen. Men der dreier det seg kun om air-condition, som er «nice to have» og som ikke kreves for å drive varmeapparatet om vinteren. Vi jobber med å finne bedre prosesser for havarirens på e-Golf slik at vi kan få ned prisene, da vi ser at mange av e-Golfene vi får inn har havarert varmepumpe.

Skal du velge å erstatte defekt kompressor på e-Golf med ny orginal, ny uorginal eller brukt orginal?
Brukt kompressor e-golf

Det er en veldig høy feilrate på kompressorene til e-Golf med varmepumpe. Vi har biler som har gått så lite som 30.000+ kilometer med defekt varmepumpe, rett utenfor garanti. Volkswagen har oppgradert sine kompressorer 6 ganger siden salget kom her i 2015. Jobben med å bytte kompressor, foreta havarirens(nødvendig i omtrent alle tilfeller) og andre komponenter er rundt 15.000,-.
Når du kjøper en brukt, får du garanti på 3-6. mnd, men det gjelder kun delen. Jobben må du betale for på nytt hos oss.

Konklusjon: Vi anbefaler ikke å montere brukt kompressor på e-Golf. Vi gir ingen garantier på en slik jobb.
(Hadde det vært en Tesla, helt greit, de feiler omtrent aldri).

urginal kompressor e-golf

Urginale kompressorer er vanskelig å få tak på, de er sjelden på lager. Dessuten har utfordringer nok med software/firmware med Volkswagen sine orginale deler. Vi ser for oss uforutsette problemer med uorginale deler når det gjelder kommunikasjon mellom kompressor og bilens hjerne. Det er også tilbakemeldingene vi har fått fra et par leverandører, som har sluttet import grunnet dette.

Konklusjon: Derfor har vi ikke jobbet noe med dette eller har dette på lager. Vi anbefaler ikke å montere uorginal kompressor. OM du vil forsøke dette, så vil ikke vi garantere noe, og ta betalt pr. time om den ikke fungerer som den skal, uavhengig av resultat.

ny kompressor e-golf

Prisen på nye orginale kompressorer koster 20.727,- fra merkeforhandler i Norge 2024. Vi bestiller orginale fra Europa som vi har på lager og selger for 16.582,- inkl. toll, frakt og mva. Volkswagen har oppgradert sine kompressorer 6 ganger siden salget kom her i 2015, noe som forteller oss at det nok har skjedd en del endringer og forbedringer.

Stenge- og ekspansjonsventiler på e-Golf sin varmepumpe

Varmepumpen på e-Golf har tre stengeventiler og tre ekspansjonsventiler. Den ene sitter i hjulbuen, og lekker ofte. De andre fem sitter samlet i en «kladd» på torpedoveggen, bak motoren. De siste fem krever mange med demontering/montering.

Priser for bytte av stengeventiler og ekspansjonsventiler på e-Golf

Varmepumpen til e-Golf har 3 stengeventiler (4M0 816 703 C)
Veil delepris forhandler.: 5.460,- Vår pris 4.914,- (10% rabatt)
3 ekspansjonsventiler(4M0 816 682 D)
Veil delepris forhandler.: 5.826,- Vår pris pris.: 4.952,- (15% rabatt)
Delepriser oppdatert 15. aug 2024.
Dette er lagervare for våre kunder(vi selger ikke løst).

Ene stengeventilen sitter ganske enkelt til i høyre hjulbue og er ganske rask å bytte. De to andre stengeventilene og tre ekspansjonsventilene sitter på en stålbrakett inn mot torpedoveggen, bak motoren og krever mye arbeid for å demonteres for bytte av defekte ventiler og kjølerør. Om vi bytter en eller alle fem ventilene her, er jobben den samme, alt må demonteres, nye pakninger monteres og det er deleprisen (antall ventiler) som avgjør totalprisen).

Noen ganger oppstår det lekkasje på disse og kjølegassen slipper ut, de kiler seg fast og åpner og lukker ikke korrekt. Sensor inne i ventilen klarer lenger og lese ventilens posisjon. Motor som åpner og lukker ventilen slutter å fungerer. Det skjer også en slitasje over tid og de kan slutte å fungere slik de skal.

Bytte av en eller flere ventiler på braket:

  • 6000,- demontering / montering av ventiler på brakett
  • 1690,- tømming, vakumisering og fylling av kjølegass
  • 650,- o-ringer, pakninger og materiell
  • 800,- for programmering av nye deler inn i systemet
  • Pris for pr. ventil som må byttes (se over).
    SUM 9.140,- + dele(r) + kjølegass som mangler ved ankomst, 2,50(r134) / 2,0(r1234)
    • Stengeventil 4M0816703C – 4.914,-/stk (10% rabatt)
    • Ekspansjonsventil 4M0816682D – 4.953,-/stk (15% rabatt)

Bytte stengeventil nr.: 5 i hjulbue:

  • 2000,- demontering / montering av stengeventil hjulbue
  • 1690,- tømming, vakumisering og fylling av kjølegass
  • 100,- o-ringer, pakninger og materiell
  • 800,- for programmering av nye deler inn i systemet
  • 4.914,- for stengeventil 4M0816703C (10% rabatt)
    SUM 9.504,- (inkl. ventil) + kjølegass som mangler ved ankomst, 2,50(r134) / 2,0(r1234)

En varmepumpe har en rekke stengeventiler for skifte mellom kjøling om sommeren og varme om vinteren. Systemet må fungere «bak-frem», om vi kan kalle det noe slikt, når det skal veksle mellom å varme eller kjøle ned bilen innvendig.

Alle kjøle/varmesystemer har en eller flere ekspansjonsventiler. Når man reduserer trykket på en komprimert gass så blir det kaldt. Gassen ekspanderer, derav navnet ekspansjonsventil. Energi hverken oppstår/eller forsvinner – den endrer form. Når vi reduserer trykket(energi) blir det kaldt fordi vi har sluppet løs energien til omgivelsene = gassen har mistet energi = den bli kald.

På motsatt måte blir det når vi har kompressoren som øker trykket på gassen. Her bruker vi strøm(energi) på drive kompressoren, som komprimerer gassen. Når dette skjer blir gassen ikke bare komprimert, men også VARM – det er denne varmen du kjenner i bilen om vinteren når du skrur på varmepumpen i din e-Golf (om sommeren er det motsatt, da er bilen varm i fronten uten).

Du har kanskje opplevd at en gammeldags sykkelpumpe blir varm om du pumper hardt og fort?

Kjølerør til varmepumpen på e-Golf

Varmepumpen på e-Golf består av en rekke kjølerør i aluminum og gummi. De er utsatt for store svingninger i tempraturer og salt og annet. Det er særlig ett rør, som sitter bak på braketten, sammen med fem ventiler, som er utsatt for korrosjon. Vi har nye rør på lagert til våre kunder, men vi har også en dyktig sveiser som kan reparere de gamle rørene – 2 års garanti på nytt eller gammelt.
Dette er lagervare for våre kunder.

Priser på kjølerør til e-Golf varmepumpe

Arbeid
6000,- for demontering/montering
1690,- tømming/vakumisering/ fylling av kjølegass
(+2,50-/gr. kjølegass, 850/950 gram på tom bil)

Deler
500,- Pakninger og annet forbruksmateriell
Alt. 1.: 7.245,- # Orginalt 5QE 816 017B
Alt. 2.: 2.500,- # Renovert/sveiset AC-rør* 5QE 816 017B
2 års. garanti på begge alternativer

Vi har alle rørene til systemet på lager, men vår erfaring er at det er dette røret som det går hull på grunnet korosjon.

Kjølerør 5QE 816 017B til e-Golf som pleier å korrodere slik at det går hull og kjølegassen går ut. Røret på bildet er TIG sveiset av en industrisveiser og testet. Vi monterer dette med samme garanti som nytt rør – 2 år- Renovert koster 2500,- og nytt 7.245,-.

Flapmotorer og spjeld til klimaanlegget på e-Golf

I dashbordet inne i bilen, så sitter det 5 små luftspjeld med en liten elektromotor, som styrer den kalde eller varme luften ned mot bena, eller opp mot frontruten, eller rett ut mot deg, eller resirkulerer luften, så det blir fortere varmt, eller når du kjører inn i tunell og unngår forurenset luft inn i bilen. De styrer også tempraturforskjeller mellom venstre og høyre side. Disse motorene/spjeldene går ofte i stykker over tid. (Dette er lagervare for våre kunder).

Den spjeld- eller flapmotoren som pleier å ryke på de fleste Volkswagenbiler, er høyre tempraturreguleringsflapmotor.
Å bytte denne koster:
1.500,- arbeid
1.885,- Orginal V.A.G. flapmotor
3.102,- inkl. arb, deler og mva (15% rabatt på deler)

De andre pleier ikke å ryke så ofter, og er mer arbeid å bytte. Du får pris på dette når du kommer bilen, om det blir aktuelt.

Flapmotor til e-Gold som regulerer luftstrømmen inne i kupén på e-Golf. Det er totalt 5 stk som sitter inne i dashbordet. Høyre flapmotor som regulerer tempratur på høyre side hos pasassjeren er ofte defekt og det er kaldere på den siden.

Kjølevannspumper til e-Golf

E-Golf har to kjølevannspumper. Kjølevannet går gjennom motor, ombordlader, styringsenheter og elektrisk varmeelement. Kjølevannet henter varme fra disse enhetene, og overfører denne varmen/energien til kjølegassen i varmepumpen, via en varmeveksler, som så varmer kupeen i bilen din. Vi ser ganske ofte at primære kjølevannspumpen (det er to stk), er defekt/utslitt og bør byttes for at systemet skal fungere som det skal.

Primære(store) kjølevannspumpen:
Veil delepris 04L965567 hos merkeforhandler.: 3.311,-
Vår pris for del + jobb 4.314,- (15% rabatt på delepris).

Sekundære(lille) kjølevannspumpen:
Veil delepris 2Q0965567A hos merkeforhandler.: 3.136,-
Vår pris for del + jobb 4.166,- (15% rabatt på delepris).

Primære kjølevvanspumpen til e-Golf

AC-Service for e-Golf

  • AC-Service hvert annet år
    Alle biler mister litt kjølegass hvert år, 40-60gram. EGolf har 850 eller 950 gram fra fabrikk. Vedlikehold og etterfylling av dette er normalt ikke en del av servicen på bilen din når du kjøper den som ny hos forhandler og andre merker, med mindre du ber om det selv og betaler ekstra for dette.
    Tesla S er en av få som har dette som en fast del av service hver 40.000 km/2 år. Tesla modell S har tilsvarende kompressor som e-Golf, men havarer svært sjelden, i motsetning til e-Golf, hvor dette er et problem.
    Derfor anbefaler vi AC-service hvert annet år, fra bilen er ny.
    Enkel AC-service 1690,- + kjølegass du mangler (1,50/gr)
    (CA 50-60 min – inkl. 20 minutters vakumisering).
  • Bytte tørkefilter på Varmepumpen hvert 5 år.
    Alle AC-anlegg og varmepumper, har et tørkefilter som trekker til seg fuktighet som blander seg med kjølegassen. Etter som årene går, blir dette mettet, og bør skiftes for at varmepumpen skal fungere optimalt.
    Veil delepris forhandler.: 3.304,- Vår pris 2.999- INKL. jobb(1 time) – må gjøres sammen med en AC-Service 1.490,- + kjølegass du mangler. (60 min pluss + AC-Service)
  • Bytte nøkkelbatteri
    Dørene åpner seg ikke, vanskelig og skru tenning av og på
    -Vi bytter batteri på begge nøklene dine
    99,- pr. nøkkel INKL. jobb. (10 min)
  • Vindusviskere
    De blir gamle, bråker og ikke renser ordentlig.
    Undertegnde har selv forsøkt ulike merker, dyre og billige uten å bli helt fornøyd. Med orginale viskere ble bråket på mine biler borte.
    – Vi bytter alle tre viskere til orginale viskere(som ikke bråker).
    Veil delepris forhandler.: 1.145,-
    Vår pris 859,- med 25% rabatt og gratis montering. (15 min)
  • Bytte friskluftfilter
    Filteret som skal rense luften inn i bilen er fult av møkk, mugg og pollen – det renser ikke lenger, det LAGER dårlig lukt
    – Vi bytter karbonfilter
    – Veil delepris forhandler.: 770,- Vår pris 599,- INKL. jobb. (15 min)
  • Oppdatere kart i navigasjon
    Ofte ser vi utdatert kart, som kom med bilen da den var ny og som leder deg på ville veier, bokstavelig talt
    – Vi oppdaterer kartet på e-Golf til siste versjon
    Utført hos forhandler.: CA 3000,- Vår pris 1399,- (60 min)

Nytt 12V batteri til e-Golf

Hvorfor det er viktig med et GODT 12V batteri
Det store batteriet driver bilen fremover (og bakover…)

Men det er et «vanlig 12V bilbatteri» som driver alle bilens «duppeditter» som oppvarmet frontrute, varmeseter, lys, alt sammen. Og det viktigste av ALT på en moderne bil, både fosilbil og el-bil, er sunt batteri til å drive kjøretøyets datahjerne, som styrer absolutt alt, inkl. lading på el-biler. Et slikt batteri holder seg på topp i 4-5 år under normale forhold.
– Hvor gammel er din bil – +5år?
– Når sjekket du sist 12V batteriet på din e-Golf?

Exide (Sønnak) 12V AGM batteri sitter orginalt i e-Golf fra fabrikken.

Gratis sjekk av 12V batteri på din e-Golf
Vi sjekker gratis batteriets tilstand med ett profesjonelt testapparat, som forteller om batteriet bør byttes eller ikke.
Jobben med å bytte batteriet er gratis når vi har bilen inne til reperasjon for andre ting, service og reperasjoner.
Om du kommer kun for gratistest og evt. velger å bytte batteri, koster det 450,- for jobben og tilbakestilling av instillinger.

Priser og størrelsen på 12V batteriet på e-Golf
På e-Golf er det hovedsakling 2 ulike størrelser på 12V AGM batteriet, avhengig av utstyrspakken. Mer gadgets trenger større battteri.
De nye batterene er litt bedre/sterkere enn de som kom fra fabrikk orginalt.

Orginalt lite batteri (6R0 915 105A)
58A/340DIN/640AEN/SAE/GS:
Erstattes med Exide/Sønnak.: SK620 AGM 62Ah/680AEN
Veil bilimportør av V.A.G.: 5.712,- Vår pris 3.316,-.
Inkl. gratis montering og reaktivering av innstillinger med diagnose.

Sønnak SK600 og Exide EK600 for e-Golf er samme batteriet. Sønnak ble kjøpt opp av Exide mange år tilbake. Samme batteriet selges under to Exide eller Sønnak i Norge, og sitter orginalt i Volkswagen sine biler fra fabrikk.

Orginalt stort batteri (7P0 915 105) 68A/380DIN/680AEN/SAE/GS:
Erstattes med Exide/Sønnak.: SK720 AGM 72Ah/760AEN
Veil bilimportør av V.A.G.: 6.223,- Vår pris 3.702,-.
Inkl. gratis montering og reaktivering av innstillinger med diagnose.

Sønnak SK720 og Exide EK720 for e-Golf er samme batteriet. Sønnak ble kjøpt opp av Exide mange år tilbake. Samme batteriet selges under to Exide eller Sønnak i Norge, og sitter orginalt i Volkswagen sine biler fra fabrikk.

Litt mer detaljert
Datasystemet er følsomt og krever et godt 12 volts batteri som oppretteholder en konstant spenningen (Volt) for å operere stabilt og feilfritt. Det er spesielt viktig med et godt batteri når det er ekstra kaldt – da synker batteriers spenning og effekt generelt. Har du ett gammelt batteri, vil spenningen falle under det som kreves og systemet får problemer og det kommer «feil» som egentlig ikke er feil.

Min bil ville plutselig ikke lade…
Undertegnede opplevde på egen e-Golf at den plutselig ikke ville lade. Vegglader sto bare og klikket inn og ut, uten å lade. Da var det også ganske kaldt. Jeg leverte bilen til et verksted som først fant feil på lader og batericeller. Neste morgen, etter at 12V batteriet hadde stått på lading hele natten, var alle feil borte og bilen ladet fint…jeg slapp med skrekken.


Jeg kjøpte et nytt 12V og jeg har ikke hatt ladeproblemer etter det på min e-Golf. Jeg sier ikke at et dårlig 12V batteri er roten til alle feil, men det må være i «god form» så du ikke opplever problemer og feil, som er falske.

Derfor er bl.a. e-Golf utstyrt med et AGM batteri, som holder minst 12.8 Volt på hvilestrøm, mot 12.6 på et tradisjonelt batteri. Et bilbatteri under normale forhold, har en garanti på 4 år før hvilespening begynner å synke – batterier slites også.

Kan du bruke andre batterier?
Du må ikke kjøpe orginalt batteri. Du kan finne batterier andre steder, men det som er viktig, er at du finner et AGM batteri, som holder minst 12.8 Volt. Undetegnede kjøpte selv et uorginalt AGM batteri til min egen e-Golf, liten utgave som kostet ca 1.500-2000,-. Når jeg tester det sier testen att jeg har 60%… så hvor lenge det holder, vet jeg ikke. Noen ganger er det greit å kjøpe orginalt, litt dyrere, men billigere i lengden.

Basis forståelse av «strøm»
V – Volt = spenning, måles i Volt – du kan sammenligne det med trykket på vannet i springen hjemme

A – Ampere = er mengden av strøm som kan leveres, du kan sammenligne det med tykkelsen på vannrøret, jo tjukkere rør, jo mer vann (ampere) kan leveres. Hvor mye avhenger av trykket.

W – Watt = effekten, hvor mye vann kan leveres samtidig

Du har kanskje opplevd at det tar lang tid og fylle en vaskebøtte med vann når det er dårlig trykk på f.eks. hytta?

En stikkkontakt hjemme hos deg har kanskje en 10 ampere sikring. Spenningen i norske hjem er ca 220Volt. Da kan du da teoretisk bruke 2200W, før den ryker. Har du støvsuger som bruker 2200W i en time, har du da brukt 2.2 Kilowatewatt i en time, 2,2 KWh. Det er det du betaler for til strømselskapet. 1000W = 1 kilowatt x tid(timer).

Gjennomgang av varmepumpe og varmeapparatet på din e-golf.

Vi sjekker om det er kjølegass på varmepumpen, kjører en diagnose på datasystemet for å se etter feilmeldinger og lytter etter ulyder fra AC-kompressor og varmeapparatet.

Varmepumpe og varmeapparat på e-Golf

Hva må du passe på

Passe på at anlegget har nok kjølegass
Alle kjølesystemer lekker litt kjølegass hvert år. Og har du en V.A.G. anbefaler vi å teste og etterfylle hvert andre år for å forebygge havari på kompressor.
Til sammenligning har Tesla service hver 40.000 km/2 år på tilsvarende pumpe på sine biler, som har mye mindre slitasje, da de kun benyttes til AC om sommeren. Det er svært sjelden Tesla S har defekt ac-kompressor. Det er gjerne lenge etter garanti gikk ut og eier ikke lenger har service på anlegget.

Norsk klima og veilsalting er et brutalt miljø for el-biler

Lange vintere med mye salting og skiftende tempraturer er brutale miljøer for alle metaller. Korrosjon er en kjemisk prosess som kan fremskyndes av små elektriske spenninger, krypestrømmer («lekkasjer»). På en elbil vil man naturligvis har flere kilder til krypstrømmer.

Reparasjon av varmepumpe på e-golf
Reparasjon av varmepumpe på e-golf

Kontaktskjema og timebestilling