Tesla Air Condition

AutoAC utfører test, AC-service og reparasjon av AC-anlegget på din Tesla til markedets beste priser. Vi er to stk. hvorav en av oss har jobbet 6 år på Tesla.

AC-anlegget må fungere for å benytte hurtigladning på Tesla

På vanlige biler er AC-anlegget “kun” en komfortfunksjon for en kjølig kupe på varme dager og for å fjerne fuktighet.

Ved hurtigladning av batterier, spesielt på varme sommerdager, utvikles det mye varme. Du har kanskje merket at viftene går for fullt når bilen står på hurtiglading? Når batteriene når en viss tempratur, settes kjøleanlegget i gang. Om batteriene ikke får kjøling, så reduseres ladestrømmen for å beskytte batteriene.

Du risikerer og stå inntil 5 ganger lenger på hurtiglading uten fungerende AC-anlegg på din Tesla. Kanskje ikke helt det du ser for deg når dere er på tur og andre står bak deg i ladekøen.
Sjekk anlegget i god tid FØR ferien.

Vanlige feil på AC-anlegg på Tesla’er i Norge

Sommeren 2020 var vår første sessong med Tesla, og så langt kan vi se at manglende kjølegass(lekkasjer) er den gjennomgående feilen på klimaanlegget til Tesla. Vi har kun byttet én AC-kompressor så langt denne sommeren. på kanskje nærmere 30 biler vi har hatt inne.

  • Korrosjon (veisalt) tærer hull på kondensere som sitter nede i front, foran fremhjulene, bak plastskjermen. Her bygger det seg opp med sand og møkk inntil kondenserene. Dette reduserer kjøleffekten og holder på saltet og fuktigheten til det tærer hull. Det er en konstruksjonssvakhet(man finner mye av det samme på f.eks. Porche og andre biler med lav front).
  • Dårlige pakninger og O-ringer i alle skjøter. På mange av bilene vi har inne ser vi at O-ringene rett slett er av lite egnet dimmensjon, feil montert eller av dårlig kvalitet. Derfor anbefaler både Tesla og oss og bytte alle O-ringer når bilen først er inne til reparasjon. Derfor har vi nå fastpriser på dette.

Hva må du passe på

Kondensere
Om du er litt praktisk innrettet, så kan du løsne innerskjermen foran fronthjulene, når du bytter til sommerhjul/vinterhjul, og forsiktig støvsuge/spyle rent mellom skjerm og kondenser. Da vil nok kondenserene dine vare ut bilens levetid.

Passe på at anlegget har nok kjølegass
Alle kjølesystemer lekker litt kjølegass. Og man bør etterfylle kjølgass, teste for lekkasjer og reparere disse. Om du lar AC-anlegget gå med for litre kjølegass, så jobber systemet hardere og hardere, og du får stor slitasje spesielt på AC-kompressor. Bare deler koster over 10.000,-. Om du begynner og høre en surklelyd i dashbordet når du setter på AC-anlegget, er det et tydlig tegn på at du bør foreta en AC-service med test/etterfylling hos oss eller andre som tilbyr dette.

Norsk klima og veilsalting er et brutalt miljø for el-biler

Lange vintere med mye salting og skiftende tempraturer er brutale miljøer for alle metaller. Korrosjon er en kjemisk prosess som kan fremskyndes av små elektriske spenninger. På en elbil vil man naturligvis har flere kilder til krypstrømmer. Når vi åpner opp enkelte Tesla’er og ser korrosjonen, fleiper vi med at de burde være utstyrt med Zink anoder, slik man bruker på båter som går i saltvann.

Priser på deler og reparasjon av AC-anlegget på Tesla

Frem til nå, har vi kun benyttet orginale deler til Tesla. Det har vært lite/ingen tilgang på alternative deler.

Vi vil i løpet av vinteren 2020/2021 importere enkelte kondensere fra Kina til halve prisen for dem som ønsker å reparere Tesla’en sin til en pris som står i stil til bilen gjenstående levetid og listepris.

Vi innngår også et samarbeid med et verskted i Norge som jobber med kjøling mot offshore og annet. De vil lage en serie av mye bedre materiale enn det som selges av Tesla, for dem som vil ha det beste og aldri mer tenke på at den delen vil ryke(kondensere i messing/kobber).

Vi jobber med å lage en egen liste med faste priser for Tesla sine ulike modeller og reparasjoner, og kvaliteter på ulike komponenter, slik at du enkelt kan velge det som passer for deg og din bil(og dagens verdi).