STATUS 18. februar 2025
Vi har fortsatt begrenset kapasitet til å besvare telefoner, men har nå ny kollega på opplæring 🙂
KAPASITET PÅ VERKSTED
Kort ventetid!
Ledig 19-21. februar og deretter mye ledig fra 04. mars og utover.
ÅPNINGSTIDER
Tirsdag – Fredag
(Mandag stengt)
Fra 07:00 til 17:00
(STENGT for lunsj: 12:00 – 13:00)
* GRATIS kontroll av AC-anlegg
* Bytte av begge AC-kondensere 17.900 + kjølegass
(MAKS 1600,-)
Absolutt vanligste feilen på AC-anlegget til Tesla modell S, hvor tilsvarende jobb koster snaut 30.000,- hos merkeforhandler.
ANBEFALT PLUSSPAKKE
(som del av reparasjon)
Antikorrosjonsbehandling av utsatte AC-deler – (veil 500,-)
Ozonrens av interiør og kanaler – (veil 800,-)
Bytte resterende O-ringer – (veil 2.150,-)
Nytt friskluftfilter – (veil 300,- før facelift)
Nytt friskluftfilter – (veil 800,- etter facelift)
Motorvask – (veil 400,-)
Pre facelift: PAKKEPRIS 3.050 (VEIL 4.150,- )
Facelift: PAKKEPRIS 3.500 (VEIL 4.650,- )
* Lånebil
* Korte ventetider
* Fornøyde kunder
* Alle relevante deler på lager
* 2 års garanti på arbeid/deler
* Levere/hente bilen 24/7 (nøkkelboks)
* Betaling med kort eller faktura
Ring 4120 3000
Tast: «1» for Tesla
Vi reparerer AC-anlegget og varmeapparatet på din Tesla S samme dag, nesten uansett. For å klare det har vi praktisk talt alle relevante deler for dette på lager til våre kunder
(Vi selger ikke deler)
* Mange års erfaring med Tesla S
* Kort ventetid
* Feilsøk, tilbud og reperasjon på dagen
* Garantert billigst
De vanligste feilene på AC til Tesla modell S
En av de aller vanligste feilene på Tesla modell S er lekkasje av kjølegass. Dette skjer omtrent alltid i både AC-kondenserene, 2 stk, som sitter foran hvert forhjul ned ved bakken, høytrykksrør fra kompressor og i pakningene (o-ringer). Vi har alt på lager og kan reparere alt dette på dagen(og alle andre deler av anlegget, inkl. alle andre rør i systemet, AC-kompressorer, DCDC konvertere, PTC heatere, louvres, flapmotorer, vifteregulatorer og så videre (alle vanlig feil på eldre biler).

GRATIS gjennomgang av klimaanlegget på din Tesla S
Vi sjekker mengden av kjølegass, åpner fronten og går gjennom alle rør, koblinger, kompressor og AC-kondensere for lekkasje gratis. Om vi finner en lekkasje, vil du få pristilbud på stedet og normalt sett tilbud om reparasjon på stedet – vi har deler på lager.
Tesla modell X
Vi tar nå kun imot e-Golf og Tesla modell S, hvor vi har alle deler på lager. Vi kommer til og ta i mot «X» inn igjen når vi har mer folk og større lokaler. De håper vi vil skje i løpet av 2025.
AC-anlegget må fungere for å benytte hurtigladning på Tesla
På vanlige biler er AC-anlegget «kun» en komfortfunksjon, for å oppnå en kjølig kupè på varme dager og for å fjerne fuktighet i bilen.
Ved hurtigladning av batterier (spesielt på varme sommerdager), utvikles det mye varme. Du har kanskje merket at viftene går for fullt når bilen står på hurtiglading? Når batteriene når en viss temperatur, settes kjøleanlegget i gang. Om batteriene ikke blir kjølt ned, så reduseres ladestrømmen for å beskytte batteriene i bilen din.
Du risikerer å stå inntil 5 ganger lenger på hurtiglading uten fungerende AC-anlegg på din Tesla. Kanskje ikke helt det du ser for deg når dere er på tur og andre står bak deg i ladekøen.
Vanlige feil på AC-anlegg på Tesla’er i Norge
Vår erfaring er at manglende kjølegass(lekkasjer) er den gjennomgående feilen på klimaanlegget til Tesla. Det er ekstremt sjelden at AC-kompressoren er defekt.
- Korrosjon (forårsaket av bla. veisalt) tærer hull på AC-kondenserene som sitter nede i front, foran fremhjulene, bak plastskjermen. Her bygger det seg opp med sand og møkk inntil disse kondenserene. Dette reduserer kjøleffekten og holder på saltet og fuktigheten til det tærer hull. Det er en konstruksjonssvakhet (man finner mye av det samme på f.eks. Porche og andre biler med lav front).
- Dårlige pakninger og o-ringer i alle skjøter. På mange av bilene vi har inne ser vi at o-ringene rett slett er av lite egnet dimensjon, feil montert eller av dårlig kvalitet. Derfor anbefaler både Tesla og vi å bytte alle o-ringene når bilen først er inne til reparasjon. Derfor har vi nå fastpriser på dette.
Hva må du passe på
Kondensere
Om du er litt praktisk innrettet, så kan du løsne innerskjermen foran fronthjulene, når du bytter til sommerhjul/vinterhjul, og forsiktig støvsuge/spyle rent mellom skjerm og kondenser. Da vil nok kondenserene dine vare ut bilens levetid.
Passe på at anlegget har nok kjølegass
Alle kjølesystemer lekker litt kjølegass, og man bør etterfylle kjølegass, teste for lekkasjer og reparere disse. Om du lar AC-anlegget gå med for lite kjølegass, så jobber systemet hardere og hardere, og du får stor slitasje , spesielt på AC-kompressoren. For å fikse dette koster bare delene over 10.000,-. Om du begynner og høre en surklelyd i dashbordet når du setter på AC-anlegget, er det et tydlig tegn på at du bør foreta en AC-service med test/etterfylling hos oss eller andre som tilbyr dette.
Norsk klima og veilsalting er et brutalt miljø for el-biler
Lange vintere med mye salting og skiftende tempraturer er brutale miljøer for alle metaller. Korrosjon er en kjemisk prosess som kan fremskyndes av små elektriske spenninger. På en elbil vil man naturligvis har flere kilder til krypstrømmer. Når vi åpner opp enkelte Tesla’er og ser korrosjonen, fleiper vi med at el-biler i Norge burde være utstyrt med Zink anoder slik man bruker på båter som går i saltvann.
PRISER
- Bytte begge AC-kondenser Tesla S veil.: 22.490,- (vanligste feilkilde pga. veisalt etc). Alt inkludert, deler, arbeid, kjølegass og mva.
Pakkepris høsten 2024: 17.900,- + kjølegass (ca 1600,-) - Bytte AC-kompressor Tesla (inkl. ny orginal del) fra 11.500,-
(+ AC service fra 1990,- + kjølegass 2,-/gr.) * - Bytte defekte O-ringer som lekker fra 2.000,-
(+ AC service fra 1990,- + kjølegass, 2,-/gr.)*
* Når vi åpner ett AC-system må vi alltid kjøre AC-service i etterkant med vakumisering (trekke ut vann og fuktighet) og fylle riktig mengde kjølegass, olje (smøring av kompressor) og fargestoff for eventuelt enkelt lekkasjesøk i fremtiden.