Tesla Air Condition

Andre-Finstad-Fagansvarlig-og-spesialist-pa-Tesla-ved-AutoAC

André Finstad
Fagansvarlig og verksmester ved AutoAC.no

André er tidligere verksmester ved Tesla og over 6 års erfaring med dette merket. Tilsammen har han over 20 års erfaring som mekaniker. Din Tesla er i erfarne hender når du kommer til AutoAC.no for feilsøk og reperasjon av klimaanlegget på din Tesla.

Teslaeiere:
Ring
471 31 945

NB!
Kontakt oss gjerne, men verkstedet har stengt pga. ombygging i uke 40, muligens ut i uke 41.

GRATIS gjennomgang av klimaanlegget på din Tesla

Vi sjekker mengden av kjølegass, åpner fronten og går gjennom alle rør, koblinger, kompressor og ac-kondensere for lekasje gratis. Om vi finner en lekkasje, vil du få pristilbud på stedet og normalt tilbud om reparasjon på stedet – vi har deler på lager.

PAKKEPRIS – ALT inkludert
17.900,- for byttet av begge ac-kondensere til Tesla S

På denne jobben har vi prioritert kapasitet, 1-2 dagers ventetid
En av de aller vanligste feilene på Tesla S. er lekkasje av kjølegass. Dette skjer som omtrent alltid i ac-kondenserene, 2 stk, som sitter foran hvert forhjul ned ved bakken. Vi har alt på lager og kan reparere på dagen.

To deffekte ac-kondensere på en Tesla S som kom inn med defekt klimaanlegg.
Tesla S hvor vi har byttet to defekte ac-kondensere som hadde lekkasje. Den mest vanlig årsaken til at Tesla S lekker kjølegass og mister viktig kjøling for å superlade.

AC-anlegget må fungere for å benytte hurtigladning på Tesla

På vanlige biler er AC-anlegget «kun» en komfortfunksjon for en kjølig kupe på varme dager og for å fjerne fuktighet.

Ved hurtigladning av batterier, spesielt på varme sommerdager, utvikles det mye varme. Du har kanskje merket at viftene går for fullt når bilen står på hurtiglading? Når batteriene når en viss tempratur, settes kjøleanlegget i gang. Om batteriene ikke får kjøling, så reduseres ladestrømmen for å beskytte batteriene.

Du risikerer og stå inntil 5 ganger lenger på hurtiglading uten fungerende AC-anlegg på din Tesla. Kanskje ikke helt det du ser for deg når dere er på tur og andre står bak deg i ladekøen.
Sjekk anlegget i god tid FØR ferien.

Vanlige feil på AC-anlegg på Tesla’er i Norge

Vår erfaring er at manglende kjølegass(lekkasjer) er den gjennomgående feilen på klimaanlegget til Tesla. Det er ekstremt sjelden at AC-kompressoren er deffekt.

  • Korrosjon (veisalt) tærer hull på kondensere som sitter nede i front, foran fremhjulene, bak plastskjermen. Her bygger det seg opp med sand og møkk inntil kondenserene. Dette reduserer kjøleffekten og holder på saltet og fuktigheten til det tærer hull. Det er en konstruksjonssvakhet(man finner mye av det samme på f.eks. Porche og andre biler med lav front).
  • Dårlige pakninger og O-ringer i alle skjøter. På mange av bilene vi har inne ser vi at O-ringene rett slett er av lite egnet dimmensjon, feil montert eller av dårlig kvalitet. Derfor anbefaler både Tesla og oss og bytte alle O-ringer når bilen først er inne til reparasjon. Derfor har vi nå fastpriser på dette.

Hva må du passe på

Kondensere
Om du er litt praktisk innrettet, så kan du løsne innerskjermen foran fronthjulene, når du bytter til sommerhjul/vinterhjul, og forsiktig støvsuge/spyle rent mellom skjerm og kondenser. Da vil nok kondenserene dine vare ut bilens levetid.

Passe på at anlegget har nok kjølegass
Alle kjølesystemer lekker litt kjølegass. Og man bør etterfylle kjølgass, teste for lekkasjer og reparere disse. Om du lar AC-anlegget gå med for lite kjølegass, så jobber systemet hardere og hardere, og du får stor slitasje spesielt på AC-kompressor. Bare deler koster over 10.000,-. Om du begynner og høre en surklelyd i dashbordet når du setter på AC-anlegget, er det et tydlig tegn på at du bør foreta en AC-service med test/etterfylling hos oss eller andre som tilbyr dette.

Norsk klima og veilsalting er et brutalt miljø for el-biler

Lange vintere med mye salting og skiftende tempraturer er brutale miljøer for alle metaller. Korrosjon er en kjemisk prosess som kan fremskyndes av små elektriske spenninger. På en elbil vil man naturligvis har flere kilder til krypstrømmer. Når vi åpner opp enkelte Tesla’er og ser korrosjonen, fleiper vi med at el-biler i Norge burde være utstyrt med Zink anoder slik man bruker på båter som går i saltvann.

PRISER

  • Bytte begge AC-kondenser Tesla fra 17.900,- (vanligste feilkilde pga. veisalt etc). Alt inkludert, deler, arbeid, kjølegass og mva.
  • Bytte AC-kompressor Tesla (inkl. ny orginal del) fra 11.500,-
    (+ AC service fra 1750,- + gass 1,-/gr.) *
  • Bytte defekte O-ringer som lekker fra 2.000,-
    (+ AC service fra 1750,- + gass, 1,-/gr.)*

* Om du er henvist og har betalt AC-Service hos vår samarbeidspartner John Schia på AC-service på Høvik/Jevnaker (du må vise kvittering), så tilkommer kun eventuell gass som har lekket ut av anlegget, 1,-/gram.

* Når vi åpner ett AC-system må vi alltid kjøre AC-service i etterkant med vakumisering (trekke ut vann og fuktighet) og fylle riktig mengde kjølegass, olje (smøring av kompressor) og fargestoff for eventuelt enkelt lekkasjesøk i fremtiden.

Kontaktskjema og timebestilling for din Tesla

NB!
Kontakt oss gjerne, men verkstedet har stengt pga. ombygging i uke 40, muligens ut i uke 41.